11. |
Opravné prostředky
Popis podávání opravných prostředků proti
rozhodnutí Obecního úřadu Druhanov
Odvolání
dle správního řádu je opravným prostředkem
proti rozhodnutí vydaném ve správním řízení
vedeném podle
zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění
pozdějších
předpisů.
Odvolání
je opravným prostředkem
též proti rozhodnutí obce
Druhanov nebo jejích orgánů,
jako povinného subjektu, o odmítnutí žádosti o
poskytnutí
informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších
předpisů.
Odvolací
lhůta činí 15
dnů ode dne oznámení rozhodnutí, pokud
zvláštní zákon
nestanoví jinak. Odvolání lze podat teprve
poté, co bylo
rozhodnutí vydáno.
Dále může
být podána stížnost
na postup při
vyřizování žádosti o informace za zákonem
stanovených
podmínek. Stížnost lze podat písemně nebo
ústně; je-li
stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned
vyřídit, sepíše o
ní povinný subjekt písemný záznam. Stížnost se
podává u
povinného subjektu, a to do 30 dnů ode dne
stanoveného v § 16a
zákona o svobodném přístupu k informacím. O
stížnosti
rozhoduje nadřízený orgán.
Opravným
prostředkem proti příkazu je odpor.
Příkazní řízení je zvláštní (zjednodušenou)
formou
správního řízení, a příkaz vydávaný
v příkazním
řízení je zvláštním typem správního
rozhodnutí. Proti
příkazu vydaném ve správním řízení, může ten,
jemuž se
povinnost ukládá, podat odpor ve lhůtě 8 dnů
ode dne oznámení
příkazu. V případě řízení o přestupku
platí, že
obviněný z přestupku může proti příkazu
podat do 15 dnů
ode dne jeho doručení odpor správnímu orgánu,
který příkaz
vydal.
Ve
vydaných rozhodnutích je vždy uvedeno poučení.
V poučení se uvede, zda je možné proti
rozhodnutí podat odvolání
(odpor), v jaké lhůtě je možno tak učinit, od
kterého dne se
tato lhůta počítá, který správní orgán o
odvolání (odporu)
rozhoduje. Odvolání a odpor lze podat u
obecního úřadu.
Odvolání
(odpor) lze učinit
písemně nebo ústně do protokolu nebo v
elektronické podobě
podepsané zaručeným elektronickým podpisem
podle zvláštních
předpisů [zákon č. 227/2000 Sb., o
elektronickém podpisu,
nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se
provádí zákon č.
227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o
změně některých
dalších zákonů (zákon o elektronickém
podpisu), ve znění
pozdějších předpisů]. Ten, kdo činí podání v
elektronické
podobě, uvede současně poskytovatele
certifikačních služeb,
který jeho certifikát vydal a vede jeho
evidenci, nebo certifikát
připojí k podání.
Opravné
prostředky lze podávat osobně písemně nebo
poštou:
-
v úředních hodinách Obecního úřadu
Druhanov
-
na adresu Obecního úřadu
Druhanov
1.
Opravné prostředky proti rozhodnutí
obecního úřadu ve správním
řízení podle zákona č. 71/1967 Sb. v
platném znění
Odvolání
se podávají prostřednictvím toho
pracovníka, který napadené
rozhodnutí ve správním řízení vydal, a to
ve lhůtě 15 dnů za
podmínek stanovených ve správním řádu.
Proti
rozhodnutí při projednávání přestupků v
tzv. zkráceném
blokovém řízení nelze podat řádný opravný
prostředek. Při
porušení zákonnosti může toto rozhodnutí
zrušit dle § 127
odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích v
platném znění
krajský úřad.
Proti
opatření, které nemá charakter rozhodnutí
ve správním řízení,
nelze podávat opravné prostředky, ale je
možné učinit podání,
které
dle obsahu projedná starosta.
Proti
rozhodnutí při projednávání přestupků v
blokovém řízení se
nelze odvolat, takovéto rozhodnutí však
lze vydat jen se souhlasem
osoby z přestupku obviněné.
2.
Přezkum obecně závazné vyhlášky obce
Odporuje-li
obecně závazná vyhláška obce zákonu, vyzve
krajský úřad obec
ke zjednání nápravy. Nezjedná-li obec
nápravu do 30 dnů od
doručení výzvy, navrhne krajský úřad
Ministerstvu vnitra
pozastavení účinnosti této obecně závazné
vyhlášky. O tomto
návrhu vyrozumí
krajský úřad starostu obce.
Ministerstvo
vnitra přezkoumá návrh krajského úřadu, a
shledá-li, že
obecně závazná vyhláška obce je v rozporu
se zákonem, rozhodne
o pozastavení její účinnosti. Ministerstvo
vnitra pozastaví
účinnost obecně závazné vyhlášky města v
případě jejího
rozporu se zákonem i bez návrhu krajského
úřadu, pokud není
takový podán do 30 dnů ode dne účinnosti
obecně závazné
vyhlášky města. Rozhodnutí Ministerstva
vnitra o pozastavení
účinnosti obecně závazné vyhlášky nabývá
právní moci dnem
doručení jeho písemného
vyhotovení
obecnímu úřadu.
Ministr
vnitra podá nejpozději do 15 dnů od
pozastavení účinnosti
obecně závazné vyhlášky města návrh na
její zrušení
Ústavnímu soudu. Jestliže Ústavní soud
tento návrh odmítne,
zamítne nebo řízení zastaví, rozhodnutí
Ministerstva vnitra o
pozastavení účinnosti obecně závazné
vyhlášky obce pozbývá
platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního
soudu nabude právní
moci.
Zjedná-li
příslušný orgán obce nápravu před
rozhodnutím Ústavního
soudu o návrhu podle předchozího odstavce,
Ministerstvo vnitra své
rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně
závazné vyhlášky
obce zruší do 15 dnů od doručení usnesení
příslušného
orgánu obce o zjednání nápravy
Ministerstvu vnitra.
3.
Přezkum usnesení, rozhodnutí nebo opatření
orgánu obce
Je-li
usnesení, rozhodnutí nebo opatření orgánu
obce v samostatné
působnosti v rozporu se zákonem nebo jiným
právním předpisem a
nejde-li o obecně závaznou vyhlášku obce,
vyzve krajský úřad
obec ke zjednání nápravy. Nezjedná-li obec
nápravu do 30 dnů od
doručení výzvy, navrhne krajský úřad
Ministerstvu vnitra
pozastavení účinnosti takového usnesení,
rozhodnutí nebo
opatření orgánu obce v samostatné
působnosti. O tomto návrhu
uvědomí krajský úřad starostu obce.
Ministerstvo
vnitra přezkoumá návrh krajského úřadu, a
shledá-li, že
usnesení, rozhodnutí nebo opatření orgánu
obce v samostatné
působnosti je v rozporu se zákonem nebo
jiným právním předpisem,
rozhodne o pozastavení jeho výkonu.
Ministerstvo vnitra
pozastaví
výkon
usnesení, rozhodnutí nebo opatření orgánu
obce v
samostatné působnosti pro rozpor se
zákonem nebo jiným právním
předpisem i bez návrhu krajského úřadu,
pokud není takový
návrh podán do 30 dnů od jeho schválení
příslušným orgánem
města.
Není-li
proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podle
předchozího odstavce
podán rozklad, podá ministr vnitra do 15
dnů od uplynutí lhůty
pro podání rozkladu příslušnému soudu
návrh na zrušení
usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření
orgánu obce. Je-li
proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podle
předchozího odstavce
podán rozklad, podá ministr vnitra takový
návrh soudu do 15 dnů
ode dne rozhodnutí o rozkladu. Zamítne-li
soud tento návrh,
rozhodnutí Ministerstva vnitra o
pozastavení výkonu usnesení,
rozhodnutí nebo jiného opatření pozbývá
platnosti dnem, kdy
rozhodnutí soudu nabude
právní moci.
Zjedná-li
příslušný orgán obce nápravu před
rozhodnutím soudu o návrhu
podle předchozího odstavce, Ministerstvo
vnitra své rozhodnutí o
pozastavení účinnosti usnesení, rozhodnutí
nebo opatření
orgánu obce zruší do 15 dnů od doručení
usnesení
příslušného
orgánu
obce o zjednání nápravy Ministerstvu
vnitra.
Ustanovení
prvních tří odstavců se nepoužijí v
případech porušení
právních předpisů občanského, obchodního a
pracovního práva.
4.
Informace veřejnosti o opravných
opatřeních dle bodů 2 a 3
Pozastaví-li
Ministerstvo vnitra účinnost obecně
závazné vyhlášky obce nebo
výkon usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření města v
samostatné působnosti, vyvěsí obec toto
rozhodnutí Ministerstva
vnitra neprodleně na úřední desce obecního
úřadu po
dobu
15 dnů. Totéž platí o nálezu Ústavního
soudu.
5. Přezkum
nařízení
obce
Při
výkonu přenesené působnosti vydává obec
„nařízení obce“.
Odporuje-li nařízení obce zákonu, je postup
při opravném
prostředku obdobný jako v bodě 2 výše.
6. Opravné
prostředky proti rozhodnutí dle zákona č.
106/1999 Sb.
Proti
rozhodnutí obecního úřadu o odmítnutí
žádosti lze podat
odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení
rozhodnutí nebo od
marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti
v případě
uvedeném v § 15 odst. 4 (jestliže obecní
úřad ve lhůtě pro
vyřízení žádosti neposkytl informace či
nevydal rozhodnutí).
Odvolání se podává u obecního úřadu, který
rozhodnutí vydal
nebo měl vydat.
O
odvolání proti rozhodnutí obecního úřadu,
které se týká
informací ve věcech samostatné působnosti
obce, rozhoduje o
odvolání rada obce, ve věcech přenesené
působnosti rozhoduje o
odvolání krajský úřad.
Odvolací
orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od
předložení odvolání
povinným subjektem. Jestliže v uvedené lhůtě
o odvolání
nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí,
kterým odvolání
zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil; za
den doručení tohoto
rozhodnutí se považuje den následující po
uplynutí lhůty pro
vyřízení odvolání.
Proti
rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
Rozhodnutí o odmítnutí
žádosti je přezkoumatelné soudem podle
zvláštního zákona
(zákon č. 150/2002 Sb. soudní řád správní).
|
14. |
Předpisy
14.1 Nejdůležitější používané předpisy
|
 |
 |
Nejdůležitější
předpisy, kterými se obec zejména řídí
při výkonu samostatné i přenesené
působnosti:
Přehled nejdůležitějších právních
předpisů,
kterými se ve své činnosti zejména
řídí obec Druhanov
Při výkonu samostatné působnosti se
obec řídí jen zákony a obecně
závaznými předpisy. Při výkonu
přenesené působnosti se obec řídí
zákony a ostatními obecně závaznými
předpisy a v jejich mezích usneseními
vlády a směrnicemi ústředních orgánů
státní správy.
Zákony a nažízení vlády:
- Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava
České republiky, v plném znění jejíž
součást je Listina základních práv a
svobod
- Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích v
plném znění
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník, v plném znění
- Zákon č. 89/2012 Sb., obchodní
zákoník, v plném znění
- Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do
zastupitelstev obcí
- Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodnám
přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů
- Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně
utajovených skutečností a o změně
některých zákonů, v plném znění
- Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně
osobních údajů
- Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci
obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů
- Zákon č. 133/1985 Sb., o požární
ochreně, v plném znění
- Zákon č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů
- Zákon č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- Zákon č. 280/2009 Sb., o správě daní
a poplatků, v plném znění
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- Zákon č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním úřadu, v plném
znění
- Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, v plném znění
- Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
- Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, v plném znění
- Zákon č. 41/1993 Sb., o ověřování
shody opisu nebo kopie s listinou a o
ověřování pravosti podpisu obecními
úřady a o vydávání potvrzení orgány
obcí a okresními úřady, v plném znění
- Zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku ČR do
vlastnictví obcí, v plném znění
- Nařízení vl.č. 318/2017 Sb., o
odměnách za výkon funkce členům
zastupitelstev
- Zákon č. 99/2017 Sb., o odměnách za
výkon funkce členům zastupitelstev
- Zákon č. 137/2006 Sb., o zadávání
veřejných zakázek, v plném znění
- Zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce
zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv
- Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
- Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce
- Zákon č. 85/1990 Sb., o právu
petičním
Další zákony a nařízení vlády
upravující samosprávnou činnost obcí a
výkon státní správy na svěřeném úseku
(matriky, živnostenské podnikání,
stavební úřady, životní prostředí,
řešení přestupků).
|
14.2 Vydané právní předpisy
Vyhlášky
obce
|